baharashegh.bolg.ir https://baharashegh.bolg.ir bolg.ir fa bolg.ir bolg.ir مثنوی https://baharashegh.bolg.ir/post30.php مؤمنان در حشر گویند ای ملک نی که دوزخ بود راه مشترک؟! مؤمن و کافر برو یابد گذار ما ندیدیم اندرین ره دود و نار! نک بهشت و بارگاه ِ آمنی پس کجا بود آن گذرگاه دنی؟! مومنان در هنگامه قیامت با تعجب از فرشته‌ی مسئول می‌پرسند: مگر مومن و کافر نباید از دوزخ بگذرند...ما الان در بهشت امن رسیده‌ایم و هیچ دود و آتشی ندیدیم؟!....پس آن گذرگاه پست و آتشین کجا بود؟!... "اشتراک گذرگاه دوزخ بین مومن و کافر ماخوذ از تفسیر این آیات است که: وَ إِنْ مِنْکمْ إِلاَّ وارِدُها..... 1401|4|1|3 23|39 https://baharashegh.bolg.ir/post30.php https://baharashegh.bolg.ir/post29.php گوسفندان بوی گرگ با گزند می‌بدانند و به هر سو می‌خزند مغز حیوانات بوی شیر را می‌بداند ترک می‌گوید چرا بوی شیر خشم دیدی باز گرد با مناجات و حذر انباز گرد مولانا خشم را دشمنی خطرناک برای انسان می داند و هرگاه خشم بر انسان غالب شود از شیر درنده بدتر است و این خشم بو دارد و باید به محض احساس خطر با استعانت به پروردگار و ذکر نام و یاد او از شر خشم خود را نجات داد. 1401|4|1|3 23|39 https://baharashegh.bolg.ir/post29.php مولانا https://baharashegh.bolg.ir/post28.php باز گوید بط را کز آب خیز تا ببینی دشتها را قند ریز بط عاقل گویدش ای باز دور آب ما را حصن و امن است و سرور دیو چون باز آمد ای بطان شتاب هین به بیرون کم روید از حصن آب‌ باز را گویند رو رو باز گرد از سر ما دست‌دار ای پای مرد ما بری از دعوتت دعوت ترا ما ننوشیم این دم تو کافرا حصن ما را قند و قندستان ترا من نخواهم هدیه‌ات بستان ترا چون که جان باشد نیاید لوت کم چون که لشکر هست کم ناید علم‌ مولانا تبحر ویژه ای در نماد پردازی دارد او به مناسبتهای متفاوت نمادهایش 1401|4|1|3 23|39 https://baharashegh.bolg.ir/post28.php با مثنوی https://baharashegh.bolg.ir/post27.php امروز با مثنوی از قضا موشی و چغزی با وفا........چغز=قورباغه بر لب جو گشته بودند آشنا هر دو تن مربوط میقاتی شدند هر صباحی گوشه‌ای می‌آمدند نرد دل با هم‌دگر می‌باختند از وساوس سینه می‌پرداختند این سخن پایان ندارد گفت موش چغز را روزی کای مصباح هوش وقتها خواهم که گویم با تو راز تو درون آب داری ترک‌تاز بر لب جو من ترا نعره‌زنان نشنوی در آب نالهٔ عاشقان بحث کردند اندرین کار آن دو یار آخر آن بحث آن آمد قرار که به دست آرند یک رشتهٔ دراز تا ز جذب رشته گردد کشف راز 1401|4|1|3 23|39 https://baharashegh.bolg.ir/post27.php با مثنوی https://baharashegh.bolg.ir/post26.php امروز با مثنوی از قضا موشی و چغزی با وفا........چغز=قورباغه بر لب جو گشته بودند آشنا هر دو تن مربوط میقاتی شدند هر صباحی گوشه‌ای می‌آمدند نرد دل با هم‌دگر می‌باختند از وساوس سینه می‌پرداختند این سخن پایان ندارد گفت موش چغز را روزی کای مصباح هوش وقتها خواهم که گویم با تو راز تو درون آب داری ترک‌تاز بر لب جو من ترا نعره‌زنان نشنوی در آب نالهٔ عاشقان بحث کردند اندرین کار آن دو یار آخر آن بحث آن آمد قرار که به دست آرند یک رشتهٔ دراز تا ز جذب رشته گردد کشف راز 1401|4|1|3 23|39 https://baharashegh.bolg.ir/post26.php با مثنوی https://baharashegh.bolg.ir/post25.php امروز با مثنوی از قضا موشی و چغزی با وفا........چغز=قورباغه بر لب جو گشته بودند آشنا هر دو تن مربوط میقاتی شدند هر صباحی گوشه‌ای می‌آمدند نرد دل با هم‌دگر می‌باختند از وساوس سینه می‌پرداختند این سخن پایان ندارد گفت موش چغز را روزی کای مصباح هوش وقتها خواهم که گویم با تو راز تو درون آب داری ترک‌تاز بر لب جو من ترا نعره‌زنان نشنوی در آب نالهٔ عاشقان بحث کردند اندرین کار آن دو یار آخر آن بحث آن آمد قرار که به دست آرند یک رشتهٔ دراز تا ز جذب رشته گردد کشف راز 1401|4|1|3 23|39 https://baharashegh.bolg.ir/post25.php امروز با مولانا https://baharashegh.bolg.ir/post24.php امروز با مثنوی: در زندگی ممکن است رنج هایی به ما برسد که خوشایند ما نباشد در آن هنگام صدای اعتراض ما بلند می شود و انتظار به سرآمدن رنج و محنت را داریم در این حالت برخی ممکن است تحمل بیشتری داشته باشند و برخی نیز در مراتب پایین ترنداگر آدمی بر سختی ابتلا و محنت، شکیبایی ورزد به کمال لایق خود می رسد. مولانا برای بیان این حقیقت تمثیلی زیبا ارایه می کند که در بردارنده درس های مهمی است: بنگر اندر نخودی در دیگ چون می‌جهد بالا چو شد ز آتش زبون هر زمان نخود بر 1401|4|1|3 23|39 https://baharashegh.bolg.ir/post24.php https://baharashegh.bolg.ir/post23.php این روز را هم کاش از ما بگیرند این نام و نشان را هم ای کاش از ما باز ستانند. در عجبم از اینکه این روز و این نام چه توفیری به حال معلمان گذاشته است ای کاش ما این را هم نداشتیم راستی چرا ما روز معلم داریم ولی روز وزیر و وکیل و کاسب و تاجر و مالک و مدیر و .....نداریم ولی در عمل می بینیم که هر چند روزی به نام ندارند ولی روزگار به کام دارند... خوب که بنگریم معلم و کارگر و پرستار و آتش نشان و ....که روز دارند تنها روز دارند و دیگر روزگاری ندارند که به آن دلخوش 1401|4|1|3 23|39 https://baharashegh.bolg.ir/post23.php روز معلم https://baharashegh.bolg.ir/post22.php این روز را هم کاش از ما بگیرند این نام و نشان را هم ای کاش از ما باز ستانند. در عجبم از اینکه این روز و این نام چه توفیری به حال معلمان گذاشته است ای کاش ما این را هم نداشتیم راستی چرا ما روز معلم داریم ولی روز وزیر و وکیل و کاسب و تاجر و مالک و مدیر و .....نداریم ولی در عمل می بینیم که هر چند روزی به نام ندارند ولی روزگار به کام دارند... خوب که بنگریم معلم و کارگر و پرستار و آتش نشان و ....که روز دارند تنها روز دارند و دیگر روزگاری ندارند که به آن دلخوش 1401|4|1|3 23|39 https://baharashegh.bolg.ir/post22.php https://baharashegh.bolg.ir/post21.php ما آدم‌ها به جای آنکه زندگی کنیم و باشیم فقط در حال جمع کردن و «داشتن» هستیم. ما به پدیده‌ها به چشم مایملک نگاه می‌کنیم و به آن‌ها چنگ می‌زنیم تا پیش خودمان نگه داریم‌شان. ما به جای آنکه دنبال دانستن باشیم، دنبال جمع کردن اطلاعات هستیم، به جای آنکه از پول لذت ببریم، دنبال ذخیره کردن برای آینده هستیم، به جای آنکه به بچه‌های‌مان فرصت حضور و زندگی کردن بدهیم، سعی می‌کنیم مثل یک دارایی آن‌ها را داشته باشیم، تا آن‌طور که ما می‌خواهیم زندگی کنند و به آن‌چه ما 1401|4|1|3 23|39 https://baharashegh.bolg.ir/post21.php